Roliga fakta om Golf

Roliga Fakta Om Golf
Av Emma/ 26 May 2017

Roliga fakta om Golf

Många påstår att golf är en tråkig och seg sport. Vi som spelar vet ju sedan innan att golf är en av världens äldsta sporter och är mycket rik och varierad. Även proffs och experter är oense om dess ursprung så är det ingen tvekan om att sporten lämnat ett väldigt tydligt spår på samhället. Därför har vi samlat .. roliga fakta om vad enligt oss är världens bästa sport!

1. Långt innan Annika Sörenstam tävlade i Amerikanska tävlingen ”Bank of America Colonial” 2003 så blev Babe Zacharias den första och enda kvinnan att bli uttagen till PGA tour event med 76 slag och 81 under sina två första rundor 1945 under Los Angeles Open.

2. En av världens berömdaste skådespelare, Samuel L. Jackson är en väldigt bra golfare har kontrakt att han får spela golf två gånger i veckan när han spelar in sina filmer.

3. Dwight Eisenhower, John F. Kennedy. Barack Obama är bara några presidenter som njutit av att spela golf. Woodrow Wilson vad en väldigt entusiastisk golfare, han älskade golf såpass mycket att han även spelade i snön!

4. 1457 blev golf olagligt i Scotland av parlamentet efter som det störde militärens träning. Detta förbud upprepades även 1471 och 1491. 300 år senare bildades den eminenta golfföreningen The Royal and Ancient Golf Club of St Andrews.

5. Världens dyraste golfrunda går på 5000 kr för 18 hål. I Las Vegas ligger den berömda Las Vegas’ Shadow Creek Golf Course, där är det inte ovanligt att man ser kändisar slå några hål.

6. Visste du att man har spel at golf på månen? Alan Shepard som färdades på Apollo 14 slog två bollar på månen, en av två sporter som spelats på månen.

7. Varje år slås the över 125,000 bollar i vattnet på TPC Sawgrass världsberömda ö som är det 17e hålet. Under ett mästerskap 2013 försvann 44 bollar.

8. Innan sitt mästerskap 1957 förutspådde Doug Ford att han skulle vinna och han förutspådde dessutom med hur mycket han skulle vinna med. Han vann med exakt 283 poäng och han fick sin gröna jacka!