Allt du behöver veta om British Open 2017

British Open 2017
Av Emma/ 20 Jul 2017

Allt du behöver veta om British Open 2017

Äntligen har British Open, The Open, dragit igång och ingen är mer taggade än vi! British Open är som känt världens äldsta golftävling och en av världens största och är även en av världens fyra majortävlingar. I år tävlar flera svenskar och vi har samlat all matnyttig information som kan tänkas behövas för uppstarten av tävlingen

The Open Championship, eller British Open som det oftast benämns idag är den äldsta av världens fyra majortävlingar för herrar. Varje år hålls tävlingen på någon av de få utvalda golfklubbarna i Storbritannien. Oavsett vilken klubb det blir så är det The Royal and Ancient Golf Club of St Andrews som organiserar och administrerar British Open. Tävlingen spelas dessutom alltid på en linksbana. The Open har spelats sedan 1860 och det var först 1863 som man satte en prissumma första pris som först låg på 10 pund som sedan höjdes till 50 pund.

Förra året var det Svensken Henrik Stenson, som hittills är Sveriges bäst rankade manlige professionelle golfspelare, som stod som segrare av British Open. Vem kommer det att bli i år? Tävlingen startade idag 20:e Juli och kommer att avslutas på söndag den 23:e Juli. Viasat kommer att visa hela tävlingen från början till slut i deras egna golfkanal Visat golf, för er som inte har den på boxen kan man enkelt kontakta Visat och be dem att lägga till den på abonnemanget. Svenskarna som kommer att delta i år är givetvis våran regerande mästare Henrik Stenson som kommer att slå ut 10:47 idag tillsammans med Jordan Speith och Ian Kim Si-Woo.

Även Alexander Noren och Alexander Björk kommer att delta i årets upplaga av British Open. Noren kommer att slå ut först 09:03 tillsammans med Russel Knox och Ian Poulter. Alexander Björk kommer att slå ut sist av svenskarna och har utslagstid 12.04 tillsammans med Joe Dean och Robert Streb.