Jakten på den perfekta svingen – hur du förbättras

Den Perfekta Svingen
Av Emma/ 19 Apr 2017

Jakten på den perfekta svingen – hur du förbättras

Golf är en rolig sport ur många aspekter. Man ingår i ett socialt umgänge, får komma ut i naturen och rör på sig. Men framförallt är golf en resultatinriktad sport inom vilken man kan se tydliga framsteg. Och detta är givande på många vis, framförallt får man i regel riktigt mycket motivation till att fortsätta när man märker att man själv blir bättre. Och vad innebär det då att vara ”bra” inom en sport. Ja, det begreppet är ju ganska flytande. Men utan tvivel kan vi konstatera att just inom golfen är det mycket som bygger på just svingen.

Vinklad teknik

Ja, svingen ligger till grund för mycket av dina framgångar på banan, detta går inte att neka. Och just därför är tekniken som du använder dig av viktig. Framförallt är det viktigt att du kan utveckla den successivt för att få bättre resultat. Här spelar även din utrustning stor roll, huvudsakligen de klubbor som du använder dig av och om du är en van golfare och insatt i sporten vet du att plånboken ibland kan ta stryk. om du är riktigt prestationsinriktad kan du dock lösa detta problem genom att till exempel ta ett lån hos sverigekredit.se. Annars går det alltid bra att starta med den utrustning du har och fokusera huvudsakligen på din teknik. Så, vad behöver man tänka på?

Pre-shot:

En bra sving bygger på en bra start. Det är viktigt att ta din tid innan du faktiskt slår. De flesta professional golfspelare har sina säregna rutiner innan de slår. Gemensamt för alla är att man länge och väl visualiserar sig var man vill att bollen ska flyga. Titta noggrant på ditt mål.

Installationsläge:

När du länge och väl har tittat åt de håll du vill att bollen ska flyga är det dags att inta installationsläge. Detta innebär att du tar sikte på bollen framför dig och intar den position som kommer att utgöra den första i ditt sving. Här är det viktigt att dina axlar befinner sig över knän. Böj dina knän något och se till att vikten är jämnfördelad.

Takeaway:

Detta skede innebär att din bakåtsving påbörjas. Här gäller det att inte dra bort klubban allt för abrupt från bollen. Snarare ska du fokusera på att börja vrida kroppen innan du rör klubban. Gör en ordentlig men kontrollerad bakåtsving och se till att hålla din främre arm så rak som möjligt. Det är många som funderar mycket kring hur långt bak man ska svinga. I regel brukar man säga till det känns som om ryggen är helt vänd åt målet.

Nedgång:

Detta är ett viktigt moment. När du svingar ner din klubba igen ska det varken gå för snabbt eller för långsamt. Tänk på att använda dina höfter och ben lika mycket som du använder armar och överkropp. Fokusera på genomgående balans och för vikten från det ena benet till det andra i samband med din nedgång

Fullfölj:

Avslutningen är viktig. Fokusera på att behålla balansen genom hela ditt slag och avsluta med en ordentlig fullsving bak.