Två månader kvar till Australian Open

Av Emma/ 14 Sep 2017

Två månader kvar till Australian Open

I november drar den legendariska golftävlingen Australian Open igång

Australian Open är den första och mest prestigefyllda golftävlingen på PGA-touren i Australasia. Tävlingen kommer i år att äga rum i slutet av november. Australasia utgörs, som namnet förtäljer, av världsdelarna Australien och Asien. Tävlingen Australian Open har arrangerats ända sedan 1904. Och har sedan 1973 varit en grundsten i PGA-touren i Australasia. PGA-touren i Australasia har inte ännu nått samma prestige som de mer anrika PGA-tourerna i USA och i Europa. Men om det finns någon tävling på PGA-touren i Australasia som de absolut bästa golfspelarna i världen dyker upp på så är det Australian Open.

Tävlingens kommer äga rum strax utanför Sidney och huvudsponsoren är flygbolaget Emirates. Tävlingen äger rum mellan 23-26 november på Australian Golf Club i Rosebery, Sydney. Vinnaren belönas med Stonehaven Cup och 1,250,00 00 australiensiska dollar.

Förra året så vann amerikanen Jordan Spieth tävlingen. Samma Jordan har varit riktigt het de senaste tre åren på just Australian Open, med två förstaplaceringar och en andraplacering. Rekordet för bästa prestation innehar dock fortfarande Gary Player, sen han lyckades med den sanslösa bragden att gå 28 slag under par. Detta gjorde han 1965 och rekordet har stått orört sen dess. 1965 var onekligen Gary Players år, 29 år gammal blev han 1965 den tredje golfspelare i världshistorien att vinna alla fyra majors. Och slog banrekordet som håller än idag.Mest spännande när det kommer till Australian Open och nutid är helt klart om Jordan Spieth kommer lyckas knipa sin tredje vinst. Och då dessutom vinna tävlingen back-to-back, eftersom han vann den 2016. Något som bara en handfull golfspelare lyckats med innan honom.

För dig som inte har möjlighet att åka ner och kolla på tävlingen live, så är ju såklart golf njutbart även från soffan. Och om du vill komma in bakom kulisserna så kan du följa hashtagen #AusOpenGolf, på sociala medier. Vi på Sofiedals GK hoppas såklart på en rafflande golftävling, och vem vet, kanske kommer någon att lyckas slå Gary Players rekord.